Optimera din träning

Träning är bra för både kropp och själv, och för dig som vill få ut det mesta möjliga av din träning krävs det att du läser på lite om hur du ska träna och vad du bör äta för att till exempel bygga muskler på det mest effektiva sättet. Börja med att fundera på vad du vill ha ut av träningen; är målet att bygga muskler och blir starkare eller vill du bli mer uthållig? Kanske är smidighet och rörlighet viktigast för dig? För de flesta är en varierad träning det allra bästa, såvida du inte utövar en specifik sport som kräver mer av det ena eller det andra.

Bygga stora muskler på gym och genom cykling

Det finns flera olika sätt att bygga muskler på. Många förknippar det med exempelvis tyngdlyftning och benpress på gym. Att bli stark och bygga muskler kan du dock göra med hjälp av intervallträning och exempelvis simning också. Om ditt mål är att bygga större muskler är tyngdlyftning av olika slag framgångsrikt, men kom ihåg att detta inte automatiskt betyder att du blir starkare än en person med mindre synliga muskler. Fundera därför på ditt mål med muskelbyggandet innan du sätter igång. Att bygga stora muskler kan också ha vissa negativa konsekvenser för annan träning. Du kan till exempel känna dig mindre smidig, och kanske “glömmer bort” vikten konditionsträningen. Aktiviteter så som cykelträning och simning ger både muskeltillväxt och ökad uthållighet, och rörelseövningar förbättrar din smidighet.

Öka uthålligheten med konditionsträning

Många som tränar har som mål att öka sin uthållighet och kondition, snarare än att i första hand bygga stora muskler. Löp- och cykelträning och simning är bra för detta ändamål. Du får då slanka och smidiga muskler, samtidigt som uthålligheten ökar markant. Att variera sin träning ger ofta bättre resultat än att träna samma sak under varje pass. Satsa med fördel på någon form av intervallträning där olika muskler tränas. Intervallträning kan läggas upp på olika sätt, men grundregeln är att du ska varva mellan att vara aktiv, jogga/lite lugnare rörelser och vila. Detta kan du till exempel göra genom att använda dig av redskap som hopprep eller att springa upp- och nedför trappor och kombinera med hopp. Du kan till exempel springa allt du kan i trappor i ca 20 sekunder, varpå du vilar lika lång tid. Upprepa sedan detta ca 20 gånger.

Rörlighet och smidighet förenklar din träning

Att arbeta med sin rörlighet och smidighet är två saker som många av oss glömmer bort under träningspassen. Målet för många är att bygga muskler och/eller bli mer uthållig, men vilken roll spelar rörlighet och smidighet inom detta? Geno matt sträcka på muskler och leder, det vill säga träna upp sin rörlighet, minskar risken för skador i samband med din träning. Flexträning, stretchövningar och yoga övar upp din rörlighet. Om du tränar upp din smidighet kommer dessutom många övningar bli betydligt enklare att utföra. Att hoppa, krypa eller böja sig blir genast enklare.